lördag 3 november 2012

Egen skapande bilduppgift 1 fortsättning på processen i mötet med olika material.

Egen skapande bilduppgift 1 fortsättning på processen i mötet med olika material.
I materialöversikten som vi fick i uppgift att granska var det många av materialen som jag har testat. De materialen som jag känner mig säkrast med är de tvådimensionella materialen eftersom jag ägnat en stor del av mitt liv till att måla. Självklart känner man sig inte säker på alla det finns material som man tycker mer eller mindre om att arbeta med. Det handlar också om hur lätt eller svårt det är att få tag på materialet. När det gäller de tredimensionella materialen har jag provat på de klassiska materialen så som lera, gips eller papier-maché mm. Något som jag aldrig har provat på är sågspån vilket jag nu har testat ihop med andra material.
Jag bestämde mig för att blanda olika material där man får en känsla av hur de passar eller inte passar ihop med varandra. Materialen som jag använde mig av var en masonitskiva, en furuträskiva, olika träfigurer, hönsnät, trälim, sågspån, akrylfärg och metall.
Min process i mötet med materialet: Min tanke var att göra två tavlor av blandat material där underlaget till tavlorna fick bli en masonitskiva och en furuskiva. Jag började med att använda trälimmet som jag hällde på över träskivorna. Den ena tavlan skulle föreställa en skog där fyra älgar gick och spatserade bakom ett stängsel och den andra en fri älg som stod på en rund träfigur ovanför stängslet. Jag hade en påse med blandat trämaterial, bland annat färdiga träfigurer så som älgmallar av trä och olika former. Det var roligt att använda färdiga figurer att sätta på tavlan för beroende på vart man placerar figurerna blir det olika känsla och utryck. När man placerar olika former och figurer på olika ställen över skivorna så tränar man upp komposition. Trälimmet försökte jag forma till träd på den ena tavlan och bara två ytor på den andra tavlan. Sedan blandade jag i akrylfärg i trälimmet och upptäckte att färgen blev klarare och glansigare tack vare trälimmets struktur. Nästa moment var att blanda i sågspån i limmet och färgen. Det krävdes att man tog mycket trälim i sågspånet för att det skulle fastna på skivan. Jag använde en palettkniv till att bearbeta in sågspånet i trälimmet. Det blev en häftig struktur av sågspånet där ytan blev knagglig och utseendet blev mer jordigt och färgen mer murrig. I den ena tavlan blandade jag sågspån över hela skivan medans jag i den andra tavlan bara blandade sågspån över halva skivan. Det medförde att där jag inte hade blandat i sågspån blev ytan och färgen mer klar och glansig. Det sista som jag satte fast på tavlorna var hönsnät. Hönsnätet skulle föreställa stängsel på tavlorna. På den ena tavlan vek jag hönsnätet tre gånger och plattade till det sedan satta jag fast det med hjälp av häftpistol. På den andra tavlan vek jag inte hönsnätet utan satte fast det som det var. Syftet var att testa materialen och inte att det skulle bli ett proffsigt resultat.
Av en metallbit tillverkade jag en wc-skylt som fick hänga på vår toalettdörr. Det var roligt och enkelt att tillverka. Det var bara att klippa ut formen med hjälp av en metallsax och sedan fila kanterna jämna med en fil. Ordet wc skrev jag med hjälp av en hammare och så var det färdigt. I mitt veckobrev som jag skrev under vecka 40 och 41testade jag enbart metallen vilket var ett otroligt roligt material att prova på men även mycket utmanande då man inte är van vid det.
Hur påverkas jag av materialen och vad väcker de för tankar hos mig? Efter att jag provat på de här materialen vill jag bara skapa mer och mer. Jag blev mycket inspirerad till att blanda mer material och att utmana sig själv till att våga blanda och testa på olika sätt och vis. Det finns inga begränsningar till vad man kan använda för typer av material bara möjligheter. När man testar och ser vad som händer lär man sig nya saker som med sågspånet. Sågspånet var ett nytt material för mig och det fick mig att jämföra struktur, yta, färgens utseende och andra aspekter. En tanke som slog mig var att man kan testa mer material tillsammans med barnen även om man inte provat på det så mycket själv. Att vara medupptäckare tillsammans med barnen när det gäller material är något som jag tar till mig utifrån den här uppgiften. Även att det inte bara handlar om skapande utan konstruktion och upptäckarglädjen som uppstår när man lär sin ett nytt material. Att lära sig av misstag gör att man utvecklas och till nästa gång ska jag grunda träskivorna med olika färger innan jag lägger på lim eller annat material. Det gör att träet blir stabilare och att färgen får fram en annan lyster. En annan sak som jag tänkte på var att man inte alltid behöver blanda för mycket olika material. Enkelhet är ibland det bästa om man vill att uttrycket ska vara mer tydligt.


Här är materialet och verktygen som jag använde trälim, sågspån,
träskivor, pensel, akrylfärg, hönsnät osv. 

Här är början på de båda tavlorna i trä den ena är av masonit och den andra av furu.
Här har jag börjat måla ut trälimmet och limmat på figurer på skivorna.



Här har jag börjat blandat i akrylfärg i trälimmet.


Här har jag blandat i sågspånet i trälimmet och akrylfärgen.


Det slutgiltiga resultatet av masonitmålningen där älgarna går bakom stängslet i vinterskogen.
Stängslet är av hönsnät.


Det slutgiltiga resultatet av materialtest på furuskiva.
Här är älgen fri och man får använda sin fantasi om var älgen står.
Kanske står den på en kulle eller också så är älgen på en stjärna eller planet fri från älgjakten.
Man kan också se det som att älgen är djurens konung.
Sågspånet har jag blandat i på halva träskivan, bara där färgen är cerise. På den andra halvan där färgen är turkås har jag inte blandat i sågspån.



Här ser man den klara och glansiga färgen som blev av trälimmet och akrylfärgen ihop.


Närbild på hur resultatet blev, det har dock inte torkat här.


Här är wc- skylten av metall.


Wc-skylten i metall.


Baksidan av plåten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar