lördag 13 oktober 2012

Början på den egna skapande uppgiften 1 processen. (veckobrev vecka 40-41)

Början på den egna skapande uppgiften 1 processen.
Stina Braxell gav oss i uppgift att granska en lista över olika material, det var både tvådimensionella och tredimensionella material där vi även kan lägga till material som vi tycker ska finnas med på listan. Tanken är att vi ska kartlägga vilka material som vi känner oss bekanta och obekanta med. De materialen som vi inte känner oss bekanta med ska vi prova på. Ett av materialen på listan som jag inte har provat på så många gånger var metall vilket jag nu har börjat testa. Men det är många av materialen som jag inte har testat så det här är bara början.

Själva uppgiften.


Här är materiallistan som vi fått att granska.



Material: Metall
Min process i mötet med materialet: När jag skulle få tag på materialet fick jag använda mig av min personliga kontakt vilket var pappa. Han arbetar inom bygg och har tillgång till sådant material. Den enda gången som jag har prövat på metall var i åttonde klass i träslöjden. Då hade man dessutom mer maskiner till hjälp för att kunna hantera plåten på olika sätt. Det som jag nu hade tillgång till var olika långa plåtbitar, två plåtsaxar, en hammare, en fil, spik, tumstock och annat småplock som man kunde använda för att bearbeta plåten. Jag beslutade mig för att göra en korthållare. Det var bara att mäta och böja på plåten på två ställen sedan var den färdig. Med hjälp av en magnet kunde kortet sitta fast på plåten. Efter det ville jag göra en krona och till det momentet behövde jag en plåtsax, penna, hammare och spik. Med plåtsaxen klippte jag ut formen på kronan som jag ritat på plåten. Sedan gjorde jag mönster på kronan med hjälp av hammare och spik. Jag spikade även hål i plåten på flera ställen, dels för att kunna sätta ihop kronan med ståltråd och för att kunna trä i en tråd att knyta för halsen.
Hur påverkades jag av metallen? Jag blev påverkad på det viset att jag inte ville sluta att arbeta med det. Det var väldigt befriande att stå och banka med hammaren i plåten och känna att det faktiskt blev något. Något som slog mig var att jag ville ha fler hjälp material till att kunna arbeta mer flexibelt med plåten. Jag försökte att göra en ask men det var inte så lätt när man bara hade en hammare och tång som hjälp att böja plåten.
Vad väckte metallen för tankar hos mig? Tankar som jag fått efter att ha arbetat med metallen var att man kan göra så många olika saker utav metall. Man kan göra något mycket enkelt men också avancerade saker. Jag tror att jag ska fortsätta att klippa ut olika former i metallen och sedan med hjälp av hammaren göra en text på metallen. Man kan även rista in i plåten så att det blir som en tavla, det blir mitt nästa projekt.

Här är korthållaren

Korthållare med ett kort som hålls uppe med
hjälp av en magnet.


Några av verktygen som jag använde till att
bearbeta metallen (fil, tång och metallsax).


Början på kronan som jag tillverkat i metall.
Hålen som man ser på¨metallen har
jag slått i med hammaren och spiken.


Den färdiga kronan.


Nallen fick prova kronan.


Den misslyckade asken i metall.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar