Utifrån Stina Braxells föreläsning om Atelieristans roll och mötet med material tog jag främst till mig hur viktigt det är hur vårt förhållningssätt till barnen och oss vuxna är, när det gäller att ta till sig olika material. Braxell tog upp om att vi lever i ett prestationsinriktat samhälle där någon bedömer om det som någon skapat är fint respektive fult.
För att kunna hantera olika sorters material på ett varierat sätt krävs det erfarenhet av materialet. Om vi som vuxna inte är tillräckligt bekväma när det gäller ett visst material så befinner sig även vuxna i ett klotterstadie där man måste testa sig fram för att lyckas.
Enligt mig tror jag det är viktigt att sänka kraven hos sig själv när det gäller materialkunskap, för om barnen ska våga pröva och göra fel så måste även vi vuxna våga göra misstag. Vill man som pedagog/atelierista signalera till barnen att vi vuxna är experter på allt så lever vi inte riktigt i verkligheten. Om man som vuxen istället signalerar till barnen att något material kan vara svårt att hantera har vi lärt dem att det krävs tid, erfarenhet och att man prövar sig fram för att något ska bli lyckat. Det krävs ofta att man måste göra misstag och fel för att kunna utvecklas och bli en mästare på något.
En annan aspekt som Braxell tog upp på föreläsningen var att det räcker med materialet i sig när barnet är mellan ett och tre år gammal. Det testade jag på min förskola med tre barn i åldrarna ett till tre år gamla.
Vad : Att barnen fick se hur man blandar färger, det var en nallebjörn som trollade fram färgerna till barnen.
Hur : Nallebjörnen visade hur man blandade färgen sedan fick barnen måla med den färgen som björnen hade trollat fram.
Varför: Syftet med aktiviteten var att få barnen intresserade av färger i sig och att det krävs att man blandar färgerna för att de ska förändras. Björnen blev som ett lockbete för att få dem ännu mer intresserade av färgerna. Ett av barnen i aktiviteten har tidigare inte varit så intresserad av att måla men när björnen visade blev barnet intresserat. Den här aktiviteten gjorde att barnen upptäckte färgen i sig och att de vågade måla med färgen och forma penseln på olika sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar